Weinig emancipatie onder camper- en caravanbezitters

Uit onderzoek van A.A.S. blijkt de taakverdeling man-vrouw erg traditioneel

27 FEBRUARI 2015, GORINCHEM
Onder camper- en caravanbezitters heerst nog altijd een zeer traditionele taakverdeling tussen man en vrouw. Dat blijkt uit onderzoek onder eigenaren van kampeervoertuigen door Allround Automotive Solutions (A.A.S.) waarvan de resultaten tijdens de Caravan en Camper Beurs in Gorinchem bekend zijn gemaakt.

Zo neemt bijna een derde van de vrouwen het in- en uitpakken voor haar rekening en is de man veruit degene die het vaakst rijdt, inparkeert en aan- en loskoppelt. Slechts in 1% van de gevallen is het voornamelijk de vrouw die de camper of caravan bestuurt. Opvallend: in een camper rijden vaker beide eigenaren dan in het geval van een auto met caravan.

Van de vouwwagenbezitters geeft 70 procent aan dat hun ouders ook een dergelijk kampeervoertuig hebben of hadden. De aanschaf van een camper of caravan blijkt een minder traditionele keuze; in meer dan de helft van de gevallen komt het niet voort uit een familietraditie.

Bijna een kwart van de ondervraagde camper- en caravanbezitters heeft wel eens schade gehad aan hun kampeervoertuig. In zestig procent van de gevallen was dat de schuld van de bestuurder. De man maakt meer schade maar rijdt ook meer; twee op de drie keer zit hij achter het stuur. In nog geen tien procent van de schadegevallen bestuurde de vrouw het kampeervoertuig. De overige schade werd veroorzaakt buiten de schuld van de bestuurder.

Verder blijkt uit het onderzoek dat Nederland veruit de meest favoriete bestemming van camper- en caravanbezitters is. Liefst 83 procent van de ondervraagde personen gaat wel eens in eigen land op vakantie. Ook de vakantielanden Duitsland (46 procent) en Frankrijk (45 procent) worden vaak bezocht.

“A.A.S. brengt met het onderzoek in kaart hoe caravan- en camperbezitters omgaan met hun voertuig en wanneer schade ontstaat. Als schadehersteller willen we graag weten waar het fout gaat, zodat we onze klanten op mogelijke gevaren kunnen wijzen”, verklaart A.A.S.-directeur Nicole Spenkelink. “Door meer bewustwording te creëren bij bezitters van campers en caravans kunnen we schade in de toekomst misschien ook wel voorkomen. Dat is nog altijd beter dan genezen. En als het dan toch fout gaat, willen we graag de eigenaren van de caravan of camper geheel ontzorgen. We hebben daarvoor een speciaal A.A.S. caravanlabel in de markt gezet. Vele schadeherstellers van A.A.S. herstellen al jarenlang caravans en sinds 2013 is het caravanlabel officieel aan de dienstverlening toegevoegd.”

Over A.A.S.:
Allround Automotive Solutions (A.A.S.) is een onafhankelijke coöperatie met circa zeventig servicegerichte schadeherstelbedrijven, verspreid over heel Nederland. A.A.S. onderscheidt zich van andere schadeketens door het zelfstandig ondernemerschap in de regio voorop te zetten, met als pay-off: “uw persoonlijke ondernemer in schade”.

Alle bij A.A.S. aangesloten schadeherstelbedrijven hebben de gezamenlijke kernwaarden 100% klantgedreven, 100% ontzorgen, 100% vakmanschap en 100% betrokken. Die kernwaarden vormen de basis voor het hoogste klanttevredenheidscijfer en kwaliteitsniveau in de Nederlandse schadebranche. Of het nu gaat om schade aan auto, caravan of ruit, altijd kunnen klanten rekenen op persoonlijke service en een optimaal eindresultaat.

Op www.aas-schadeherstel.nl staat het actuele overzicht van deelnemende schadeherstellers.

"A.A.S. brengt met het onderzoek in kaart hoe caravan- en camperbezitters omgaan met hun voertuig en wanneer schade ontstaat. Als schadehersteller willen we graag weten waar het fout gaat, zodat we onze klanten op mogelijke gevaren kunnen wijzen." A.A.S.-directeur Nicole Spenkelink
"Door meer bewustwording te creëren bij bezitters van campers en caravans kunnen we schade in de toekomst misschien ook wel voorkomen. Dat is nog altijd beter dan genezen. En als het dan toch fout gaat, willen we graag de eigenaren van de caravan of camper geheel ontzorgen. We hebben daarvoor een speciaal A.A.S. caravanlabel in de markt gezet. Vele schadeherstellers van A.A.S. herstellen al jarenlang caravans en sinds 2013 is het caravanlabel officieel aan de dienstverlening toegevoegd." A.A.S.-directeur Nicole Spenkelink