NRC Handelsblad groeit weer

27 SEPTEMBER 2011, ROTTERDAM, 27 SEPTEMBER 2011
Voor het eerst in ruim tien jaar groeit NRC Handelsblad weer. De betaalde oplage van NRC Handelsblad steeg in vergelijking met hetzelfde kwartaal vorig jaar met 0,2 procent tot gemiddeld 189.450 kranten per dag. Dat blijkt uit de vandaag gepubliceerde HOI-cijfers over het tweede kwartaal van dit jaar. “De groei zal ook de rest van het jaar doorzetten”, voorspelt NRC-directeur Hans Nijenhuis.

NRC Handelsblad groeit dankzij de vernieuwde redactionele aanpak en het nieuwe compacte formaat. “Sinds 1999 daalde de oplage van NRC Handelsblad elk jaar een beetje, zoals dat ook bij andere betaalde dagbladen het geval is”, zegt Nijenhuis. “Onder leiding van onze nieuwe hoofdredacteur Peter Vandermeersch, die een jaar geleden aantrad, slaagt de redactie erin relevantere en aangenamere kranten te maken en dat zie je nu in de cijfers terug.”

NRC is in maart van dit jaar overgestapt naar het compact formaat, excelleerde in de verslaggeving over Libië en de eurocrisis en heeft sinds kort van woensdag tot en met zaterdag elke dag een culturele bijlage.

Ook nrc.next groeit, dit kwartaal met 2 procent tot 71.000 betaalde exemplaren. Onder leiding van de 29-jarige filosoof Rob Wijnberg is nrc.next nog eigenzinniger geworden. Nrc.next trekt veel nieuwe lezers die nooit eerder een abonnement op een krant hadden.

De betaalde oplage van de kranten van NRC Media – nrc.next plus NRC Handelsblad – groeide in het tweede kwartaal met 1.697 exemplaren. HOI publiceerde vandaag ook cijfers over de totaal verspreide oplage: daarin worden ook de gratis verspreide kranten meegeteld. In die cijfers blijft NRC Handelsblad gelijk en daalt nrc.next in dit tweede kwartaal ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Vorig jaar werkte NRC Media nog veel met bijna-gratis actieabonnementen, vooral voor nrc.next. Dit jaar is NRC Media daarmee gestopt.

NRC Media is ruim een jaar een zelfstandig bedrijf. De uitgeverij onderzoekt op dit moment of NRC Handelsblad behalve in de avond ook in de ochtend kan verschijnen.

"De groei zal ook de rest van het jaar doorzetten." Hans Nijenhuis
"Sinds 1999 daalde de oplage van NRC Handelsblad elk jaar een beetje, zoals dat ook bij andere betaalde dagbladen het geval is. Onder leiding van onze nieuwe hoofdredacteur Peter Vandermeersch, die een jaar geleden aantrad, slaagt de redactie erin relevantere en aangenamere kranten te maken en dat zie je nu in de cijfers terug." Hans Nijenhuis