Nieuwe app bespaart automobilisten brandstof

27 SEPTEMBER 2011, ROTTERDAM, 27 SEPTEMBER 2011
Vandaag lanceren DriveGain en Ecofys de nieuwe iPhone-app ‘Fueless’. De applicatie helpt automobilisten om tijdens het rijden brandstof te besparen – ter waarde van gemiddeld 180 euro per jaar. Fueless is gratis te downloaden bij de iPhone App Store.

De Fueless app laat gebruikers horen en zien hoe ze brandstof kunnen besparen door hun rijgedrag aan te passen. Zo kunnen ze hun gemiddelde brandstofverbruik verminderen met 13 procent: een besparing van 180 euro per jaar. Dit blijkt uit onderzoek van DriveGain, dat de app samen met Ecofys zal demonstreren op de Ecomobiel beurs in Rotterdam op 27 en 28 september.

“Nieuwe vaardigheden leren om je brandstofverbruik te verminderen kan heel moeilijk zijn”, zegt Simon East, CEO van DriveGain. “Maar met Fueless helpen we bestuurders om brandstof te besparen door ze positieve feedback te geven terwijl ze rijden”.

Wedstrijdje zuinig rijden

De app is verbonden met de website www.fueless.nl. Daar kun je als automobilist je resultaten checken en een wedstrijdje zuinig rijden doen met je vrienden en collega’s. Fueless werkt met elke gewone benzine- of dieselauto, handgeschakeld of automaat. Naast de iPhone is er geen andere hardware nodig. Zowel individuen als organisaties kunnen direct van Fueless profiteren.

Fueless is ontwikkeld in het kader van Het Nieuwe Rijden, een programma van het Instituut voor Duurzame Mobiliteit (IVDM). “Fueless draagt duidelijk bij aan ons doel om in drie jaar een Megaton minder CO2 uit te stoten”, zegt Paul Hoffschult, programmamanager van Het Nieuwe Rijden. “En omdat de app is verbonden met internet, kunnen we gemakkelijk de effecten bijhouden en nieuwe inzichten verwerven”.

Vertrouwen in besparing

Ecofys, dat samen met DriveGain de software ontwikkelde, heeft ook vertrouwen in de mogelijke brandstofbesparing. “Met de Greendriver Challenge, een wedstrijd in zuinige rijstijlen, hebben we eerder een 10 procent lager brandstofverbruik weten te bereiken”, zegt Jasper Deman, consultant bij Ecofys. “En met Fueless wordt het een wedstrijdje om elke dag dat je rijdt zoveel mogelijk te besparen”.

"Nieuwe vaardigheden leren om je brandstofverbruik te verminderen kan heel moeilijk zijn. Maar met Fueless helpen we bestuurders om brandstof te besparen door ze positieve feedback te geven terwijl ze rijden." Simon East, CEO van DriveGain
"Fueless draagt duidelijk bij aan ons doel om in drie jaar een Megaton minder CO2 uit te stoten. En omdat de app is verbonden met internet, kunnen we gemakkelijk de effecten bijhouden en nieuwe inzichten verwerven." Paul Hoffschult, programmamanager van Het Nieuwe Rijden
"Met de Greendriver Challenge, een wedstrijd in zuinige rijstijlen, hebben we eerder een 10 procent lager brandstofverbruik weten te bereiken. En met Fueless wordt het een wedstrijdje om elke dag dat je rijdt zoveel mogelijk te besparen." Jasper Deman, consultant bij Ecofys