Gunter Pauli keynote spreker tijdens 365 Minute Session in Utrecht

Auteur van ‘The Blue Economy’ spreekt over geld verdienen in circulaire economie

04 DECEMBER 2015, UTRECHT, 4 DECEMBER 2015
Dinsdag 8 december 2015 organiseert de Stichting U-Design in het voormalige provinciehuis Utrecht een ‘365 Minute Session’ met als thema: ‘Hoe verdien jij geld in de circulaire economie?’ Een van de keynote sprekers op dit event is Gunter Pauli, autoriteit op het gebied van duurzame business modellen en auteur van het boek ‘The Blue Economy’. Verder presenteren verschillende duurzame, innovatieve bedrijven daar hun succesvolle denk- en handelswijzen. Het doel van dit 365 minuten durende event is om ondernemers, die duurzame innovatie willen toepassen in hun eigen business, te inspireren, te informeren en handvatten te bieden. De Stichting U-Design wil via dit event creatieve ondernemers verbinden met professionals uit het bedrijfsleven.

Gunter Pauli, lid van de Club van Rome, staat ook wel bekend als the ‘Steve Jobs of sustainablity’. Hij is ervan overtuigd dat door goed naar natuurlijke systemen te kijken, het mogelijk is om te komen tot een duurzame manier van produceren en consumeren. Aansluitend op zijn presentatie, laten ook verschillende innovatieve bedrijven, zoals Willem & Drees, Kirkman Company en JHK Architecten, hun licht schijnen over verdienmogelijkheden in de circulaire economie. Anne van der Zwaag, auteur van 'Looks good, feels good, is good', is deze dag de moderator. De deelnemers kunnen hun voordeel doen met de onderlinge kennisuitwisseling en op de netwerkborrel nieuwe contacten opdoen.

Aanleiding
De 21ste eeuw wordt gekenmerkt door veranderingen en nieuwe inzichten. Zo worden de mogelijkheden en gevolgen van ‘big data’ en ‘globalisatie’ steeds meer zichtbaar. Er ontstaan nieuwe business modellen en we zien de opkomst van de circulaire economie. Dit vraagt om anders denken, opnieuw leren kijken en duurzaam handelen. U-Design ziet de creatieve sector en de inzet van creatieven als gangmakers voor deze vernieuwing. Daarom faciliteert U-Design met dit event het contact tussen de creatieve sector (design, architectuur, visualisatie) en commerciële bedrijven (maakindustrie, dienstverlening, consultancy) om tot gezamenlijke acties te komen. Beide partijen kunnen elkaar in de toekomst versterken. Het levert duurzame resultaten én geld op: niet alleen vandaag, maar vooral morgen en overmorgen. De focus ligt op de regio Utrecht maar het event is ook voor mensen daarbuiten interessant.

Over U-Design
Als non-profit stichting zet U-Design zich in om de creatieve sector, kennisinstellingen, industrie en dienstverlening in de regio Utrecht te verbinden en de stimuleren. Kennisuitwisseling tussen deze groepen is van essentieel belang. Daarmee zet U-Design de regio Utrecht als designregio op de kaart op lokaal, regionaal en nationaal niveau.

"What we propose is uncompromising - yet self-evident!" Keynote spreker Gunter Pauli, ‘the Steve Jobs of sustainablity’, auteur van ‘The Blue Economy’
"Ik geloof in de kracht van samenwerken, bij alles wat ik doe. Dit geldt op kleine maar ook op grote schaal. Wil er een transformatie plaatsvinden, dan moeten overheden, bedrijven, maar ook het creatieve veld zich gezamenlijk sterk maken." Moderator Anne van der Zwaag, directeur Object Rotterdam, auteur van het boek ‘Looks good, feels good, is good’
"Creativiteit heeft de kracht om het verleden te verwerpen, om de status quo te veranderen en om nieuwe mogelijkheden te zoeken. " Voorzitter U-Design Robert-Jan Hofhuis, adviseur, creatief ondernemer, docent