Lingerie kan niet alleen sexy, maar ook duurzaam zijn

25 NOVEMBER 2015, AMSTERDAM, 25 NOVEMBER 2015
Consumenten hebben steeds meer keuze uit duurzaam ondergoed en lingerie in het internationale aanbod van ondergoedmerken. Dat blijkt uit het onderzoek van duurzame merkenvergelijker Rank a Brand, die de prestaties van 24 ondergoed- en lingeriemerken onderzocht. Eén merk mocht het A-label in ontvangst nemen: Saint Basics is volgens Rank a Brand de beste koop. Zij besteden veel aandacht aan het gebruik van milieuvriendelijke materialen en goede arbeidsomstandigheden. Bekendere merken als Björn Borg, Sloggi, Livera en Marlies Dekkers presteren echter nog ondermaats en ontvingen het laagste E-label.

Van de 24 onderzochte merken behaalt één merk het A-label: Saint Basics. Dat is het hoogst mogelijke label op de ranglijst van Rank a Brand, dat loopt van A (beste score) tot E (slechtste score). Radboud van Delft, directeur van Rank a Brand: “Saint Basics laat zien dat lingerie niet alleen sexy, maar ook duurzaam kan zijn. Met het A-label kunnen consumenten er zeker van zijn dat dit merk goede prestaties laat zien op het gebied van duurzaamheid en eerlijke arbeidsomstandigheden.” Ook twee andere merken doen het aanzienlijk beter dan de rest van de sector, namelijk Pants to Poverty en het Duitse merk Minga Berlin, dat via online shops ook in Nederland verkrijgbaar is. Beide merken behalen het B-label, wat inhoudt dat ze goed op weg zijn richting duurzaamheid. Een ander Duits merk dat ook online verkrijgbaar is, von Jungfeld, presteert redelijk. Dit merk haalt 15 punten en verdient daarmee het C-label (redelijk op weg, maar kan beter).

Behalve de vier bovenstaande merken laat maar één merk zien wat meer aandacht te besteden aan duurzaamheid: Hunkemöller. Dit merk behaalde 5 punten en verdient daarmee het D-label. Dit betekent dat Hunkemöller de eerste stappen heeft gezet richting duurzaamheid, maar nog een lange weg te gaan heeft. Net als bij de meeste sectoren blijft echter ook in deze sector de overgrote meerderheid achter. Van de 24 merken komen 19 niet verder dan het laagste E-label. Hieronder vallen bekende namen als Björn Borg, Sloggi, Victoria’s Secret, Marlies Dekkers, Livera, Triumph en Sapph. Van Delft: “Wij raden mensen af deze merken te kopen tot zij laten zien duurzaamheid onderdeel te maken van hun bedrijfsvoering.”

Goed voorbeeld doet goed volgen
Zowel Saint Basics als Pants to Poverty krijgt veel punten door het gebruik van milieuvriendelijk materiaal; het katoen dat beide merken gebruiken is volledig biologisch gecertificeerd. Daarnaast is alle kleding volledig GOTS-gecertificeerd, wat inhoudt dat milieubescherming en arbeidsomstandigheden tijdens productie goed worden gemonitord en verbeterd. Ook de kleding van Minga Berlin is grotendeels van biologisch katoen gemaakt en GOTS-gecertificeerd. Pants to Poverty en Saint Basics zijn bovendien bezig met het verhogen van de lonen van hun medewerkers.

De lijst met onderzochte merken van het onderzoek is terug te vinden op de overzichtspagina van de lingerie- en ondergoedmerken.

Over Rank a Brand
Het onderzoek naar lingerie- en ondergoedmerken is onderdeel van de merkenvergelijkingen van Rank a Brand, dat de consument de mogelijkheid geeft om te kiezen voor bedrijven die oog hebben voor milieu, klimaat en arbeidsomstandigheden. Alle onderzochte merken zijn voor publicatie uitgenodigd te reageren op de uitkomsten. Op www.rankabrand.nl zijn de duurzaamheidscores van ruim 600 merken te raadplegen, in de sectoren kleding, elektronica, reizen, telecom, media, supermarkten en eten & drinken.

"Saint Basics laat zien dat lingerie niet alleen sexy, maar ook duurzaam kan zijn. Met het A-label kunnen consumenten er zeker van zijn dat dit merk goede prestaties laat zien op het gebied van duurzaamheid en eerlijke arbeidsomstandigheden." Radboud van Delft, directeur van Rank a Brand