Ophemert | Gepubliceerd op: 17 maart 2015
Balkenende opent 22 maart a.s. #expositie Iris Frederix @Kasteelophemert http://pr.co/p/0023d7
Op zondag 22 maart 2015 opent Prof. Dr. J.P Balkenende om 15.00u de ‘Solo Expositie’ van de Utrechtse kunstschilder Iris Frederix, met een overzicht van haar werk van de afgelopen 10 jaar. De expositie, die op afspraak tot 18 april kan worden bekeken, wordt gehouden in het Kasteel Ophemert in het Gelderse plaatsje Ophemert. Een selectie van haar werk is ook terug te vinden in een boek, dat ter gelegenheid van dit jubileum wordt gepresenteerd. Balkenende, oud-premier, maar ook liefhebber en kenner van hedendaagse schilderkunst, neemt het eerste exemplaar van dit jubileumboek in ontvangst.

Solo Expositie
De expositie toont voornamelijk recent werk van Iris Frederix. Er zijn enkele kleinere werken, maar vooral grote doeken te zien. Realisme is haar genre, geïnspireerd door haar grote voorbeelden uit de Italiaanse Renaissance en schilders uit de 19e eeuw zoals Ilya Repin en Antonio Mancini. Haar schilderijen zijn monumentaal en esthetisch. Iris Frederix zet alledaagse ervaringen en verlangens om in klassieke doch eigentijdse beelden, geschilderd in heldere kleuren met olieverf op linnen. Behalve deze realistische, vrije werken worden ook enkele portretten getoond die veelal in opdracht zijn gemaakt.

Boek
Dit jaar viert Iris Frederix een feestelijk jubileum: ze is 10 jaar als kunstschilder actief. Dit wordt gevierd met haar eerste oeuvreboek, dat bij de start van expositie onthuld wordt. Het hardcover boek is vormgegeven door het eveneens Utrechtse reclamebureau DDK en bevat afbeeldingen van meer dan 100 van Iris’ schilderijen. Met door haar persoonlijk geschreven teksten neemt zij de lezer mee op een reis langs haar werken van de afgelopen 10 jaar. Het voorwoord is geschreven door Brandon Kralik, kunstenaar/schrijver en blogger voor o.a. Huffington Post. Ook is in het boek een essay te vinden van Kunsthistoricus Dan Dickhof.