Utrecht | Gepubliceerd op: 13 juni 2012
De drie kanshebbers voor de hoofdprijs van de Academische Jaarprijs 2012 zijn genomineerd. Uit totaal negentien inzendingen nomineerde de vakjury onder voorzitterschap van Paul Schnabel drie teams voor de finale: Rijksuniversiteit Groningen met het project Bevroren wildernis in beweging, Over-levende Noordpool van Team Scheepstra, Rijksuniversiteit Groningen met het project Love to know van Team Brouwer en Universiteit Leiden met het project iSPEX Meet fijnstof met je smartphone van Team Snik.

• Rijksuniversiteit Groningen
    Project Bevroren wildernis in beweging, Over-levende Noordpool van Team Scheepstra
  • Rijksuniversiteit Groningen
    Project Love to know van Team Brouwer
  • Universiteit Leiden
    Project iSPEX meet fijnstof met je smartphone van Team Snik

De Academische Jaarprijs is bestemd voor de beste vertaling van wetenschappelijk onderzoek naar een breed publiek. Het team met het meest creatieve en overtuigende communicatieplan ontvangt de hoofdprijs van 100.000 euro om het ingediende plan te realiseren. Deelname stond open voor teams van studenten, promovendi en onderzoekers van de Nederlandse universiteiten, UMC’s, bij KNAW of NWO aangesloten onderzoeksinstituten, TNO, GTI’s en andere niet-commerciële onderzoeksinstellingen.

De drie finalistenteams werken de komende maanden hun communicatieplannen uit en presenteren deze op woensdag 24 oktober tijdens de finale aan de jury, pers en het publiek in Stadsgehoorzaal Leiden. Op die avond wordt bekend welk team de jury uiteindelijk het meest overtuigt en zich de winnaar van de Academische Jaarprijs 2012 mag noemen.

Labyrint Publieksprijs
De drie finalisten maken ook kans op de Labyrint Publieksprijs, uitgeloofd door mediapartners VPRO en NTR. In aanloop naar de finale zullen de finalisten zich de eerste weken van oktober presenteren aan het publiek  met korte trailers in de uitzendingen van Labyrint en pitches via w24.nl. Via deze website kan het publiek met het uitbrengen van een stem bepalen welk team een reportage wint in een van de tv-uitzendingen van het gelijknamig tv-programma. Ook de winnaar van de publieksprijs wordt tijdens de finale op 24 oktober bekendgemaakt.

Jury

De jury, benoemd door het stichtingsbestuur, staat dit jaar weer onder het voorzitterschap van Paul Schnabel, directeur Sociaal en Cultureel Planbureau. Verder hebben zitting in de jury: Isolde Hallensleben, Jelle Reumer, Juliette Walma van der Molen en Gilles van Wezel, teamcaptain van het winnende team van de Academische Jaarprijs 2011.

Partners

De Stichting Academische Jaarprijs is in 2005 opgericht door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) en de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) en NRC Handelsblad. De editie 2012 komt naast NWO, KNAW, NRC Carrière en VPRO mede tot stand dankzij mediapartner NTR en sponsoren SNS REAAL Fonds, Stichting Stadspartners Leiden en DDK.

Kijk voor meer informatie over de Academische Jaarprijs op www.academischejaarprijs.nl.