Utrecht, 21 februari 2017 | Gepubliceerd op: 21 februari 2017
Crowdfunding campagne @Campingganspoort vandaag van start! #utrecht #horeca http://pr.co/p/0032rb
Vanaf vandaag is het voor iedereen mogelijk om de ontwikkeling van Camping Ganspoort financieel te ondersteunen, via crowdfunding. Op dit moment wordt al hard gewerkt aan het afbouwen van deze vernieuwende horecagelegenheid in de Utrechtse wijk Rotsoord, met een terras aan de Vaartsche Rijn en nabij (Tivoli) De Helling. “Van het aanbrengen van vloerverwarming tot en met de plaatsing van de keuken: er moet nog veel gebeuren voordat we open kunnen gaan”, zegt directeur Marijke Morriën. “En die investering moet wel gefinancierd worden.” Als alles volgens plan verloopt opent Camping Ganspoort in mei haar deuren. Camping Ganspoort richt zich primair op de buurtbewoners: starters, studenten, gezinnen, maar ook startende ondernemers en creatieve bedrijven.

“De naam ‘Camping Ganspoort’ is heel bewust gekozen”, aldus Joris Daalhuisen, een van de initiatiefnemers. “Ganspoort is de naam van de voormalige voorpoort bij Utrecht die fungeerde als buitentoegang tot het zuidelijke gerecht Tolsteeg. En met ‘Camping’ benadrukken we dat we een ontmoetingsplek willen zijn. Vergelijk het maar met het hoofdgebouw op een camping, waar iedereen samenkomt met bekenden en nieuwe mensen ontmoet.”

Het grootste gedeelte van de investering wordt gedragen door een vijftal ondernemers, een deel van de lening wordt verzorgd door de bank en het resterende bedrag moet uit crowdfunding komen. “Het idee achter crowdfunding is dat een flink aantal particulieren en ondernemers allemaal een klein bedrag investeren, dat ze na een paar jaar met rente terug ontvangen. Deze manier van financiering geeft ons ook gelijk de mogelijkheid om de buurtbewoners bij dit initiatief te betrekken”, zegt Daalhuisen. Mee-investeren in Camping Ganspoort kan vanaf 50,- euro en levert in totaal 20% rendement op over 5 jaar. “Maar wie bijvoorbeeld 1.000,- euro investeert krijgt daarnaast ook nog een vermelding op onze ‘Wall of Founders’.” De crowfunding wordt georganiseerd via het Utrechtse crowdfunding platform CrowdAboutNow.

In de buurt van Camping Ganspoort
Camping Ganspoort wordt gevestigd op de begane grond van gebouw ‘De Kade’, direct aan het kanaal ‘Vaartsche Rijn’ in Rotsoord en vlakbij het onlangs geopende NS-station Vaartsche Rijn. In de buurt opende eerder de HKU zijn deuren in de oude fabriek van Pastoe, is er met de Watertoren (luxe restaurant), LE:EN (Aziatisch restaurant), Klein Berlijn (eetcafé) en poppodium Tivoli De Helling veel te doen en te bezoeken. Er zijn meer plannen voor horeca en ook staat een hip design hotel gepland. Op de eerste verdieping van het gebouw waarin Camping Ganspoort is ondergebracht komen verschillende bedrijven, waaronder reclamebureau DDK, advertentiebureau Elbee, mediabureau Mediaklapper en mediabedrijf DUIC.

— Marijke Morriën, Directeur Camping Ganspoort
De naam ‘Camping Ganspoort’ is heel bewust gekozen